Blåmandag for svartefredag?

Voksne mennesker som sloss over en barnejakke midt i arbeidstiden. Hva i all verden? Det er Black Friday. Og nei, vi snakker ikke om langfredag.

Det er bare fire år siden en norsk aktør tok i bruk betegnelsen Black Friday for første gang; i følge Wikipedia startet Norwegian Outlet på Vestby fredagsballet med å introdusere denne dagen i 2010. I år kan man knapt finne en butikk som ikke kjører tilbud. Eller… vent nå litt… tilbud?

Husk å lese det med liten skrift…

Hvorfor bryr jeg meg egentlig? Burde jeg ikke som forbruker være glad for alle salg jeg kan få og som markedsfører ønske alle anledninger til markedsføring velkomment? Ikke nødvendigvis.

Rent personlig synes jeg det er teit å adoptere en amerikansk tradisjon folk flest ikke en gang vet hva er. Black Friday oppsto på fridagen etter Thanksgiving fordi gatene ble «svarte av biler og folk» som skulle ut og handle. Det henspeiler også på butikkenes regnskapstall, som gikk fra røde til svarte som følge av folks handlemani. Black Friday markerer også starten på julehandelen. Her i Norge har vi hverken Thanksgiving eller fri dagen derpå. Dessuten er jeg nesten prinsipielt i mot å si ting på engelsk der det kan bli sagt på norsk. I alle fall til norske forbrukere. Det blir ikke kulere bare fordi det sies på engelsk.

I dag går folk mann av huse for et godt tilbud. De saumfarer nettbutikker og sloss om barnejakker i lunsjpausen. Enhver markedsavdeling hiver seg på. I år er det Black Friday. For litt siden var det julekalender som gjaldt. Det er ikke tvil om at Black Friday får høy oppmerksomhet hos forbrukere. Og for de som gjør det bra og riktig, er det garantert svarte og ikke røde tall i regnskapene. Kreativ og god reklame er alltid inspirerende. Og det var et smart tiltak fra kjøpesenteret i Vestby for å få fart på salget. Men det er lov å tenke litt. Det er mange kampanjer jeg skulle likt å se noen konkrete tall for kost/nytte på… enkelte kaster seg nok bare på bølgen uten videre ettertanke.

I mellomtiden skal jeg sjekke nettbutikkene for et godt tilbud helt på tampen av svartefredag. Og neste år har jeg lyst til å jobbe med en skikkelig god Black Friday-kampanje. Om ikke blåmandag har kommet i veien for svartefredag innen den tid…

Skjermdump fra nrk.no – ville tilstander på Norwegian Outlet

 

Reklamer

Hva synes du?

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s